Anja Medved in Nadja Velušček: Območje prehoda I

10. februarja 1947 je bila podpisana Pariška mirovna pogodba med Italijo in Jugoslavijo, po kateri je goriški prostor razdelila ena od štirih različic meje. Kmalu zatem, 18. aprila 1947, je Komunistična partija Jugoslavije sprejela odločitev za gradnjo Nove Gorice. Dobrega pol stoletja kasneje, v noči iz 30. aprila na 1. maj 2004, je Slovenija uradno postala članica Evropske unije, prostor, kjer je potekala meja med staro in Novo Gorico, pa je dobil ime Trg Evrope. Zapornice so bile dokončno odstranjene 21. decembra 2007, ko se je Slovenija pridružila schengenskemu območju. To so ključni datumi, v okviru katerih se gibljeta filma Mesto na travniku, posvečen zgodovini Nove Gorice, in Spovednica tihotapcev, kjer ljudje obujajo spomine na prostor, zaznamovan z mejo.
Ukinitev meje 21. decembra 2007 je bila povod za organizacijo t. i. »spominodajalskih akcij«. V okviru Kinoateljeja je Anja Medved v prostore mejnega prehoda na Erjavčevi ulici, kjer je danes Carinarnica, povabila ljudi, da prinesejo določeno fotografijo in ob njej povejo spomin na mejo oziroma tihotapljenje blaga čeznjo. Do leta 2018 je organizirala še pet spominodajalskih akcij na različne teme. Dokumentarni videoesej Mesto na travniku se odpravi še dlje v zgodovino in raziskuje nastanek Nove Gorice sredi ničesar kot veliki projekt nove socialistične države. Pripoved o mestu nima svojega protagonista, kar izraža tudi filmska struktura, v kateri se dinamično množijo različni glasovi in se prepletajo z arhivskim materialom.
Če je v Mestu na travniku govor oseb prepleten z arhivskim materialom in posnetki Gorice, je po drugi strani Spovednica tihotapcev – tudi v okviru spominodajalskih akcij – edini film avtorice, ki govor oseb in arhivsko podobo eksplicitno loči: arhivska podoba pride šele za pripovedjo v Carinarnici in se tako osvobodi glasu, ki bi jo interpretiral, s tem pa zaživi neko svoje življenje, podloženo z zvočno krajino. Iz ilustrativnega gradiva se spremeni v poetično impresijo.
Robert Kuret
Po projekciji sledi pogovor z Anjo Medved in Nadjo Velušček.