Covers

Covers je obsežno procesualno umetniško delo tandema Lundstrøm & Bro – Naje Lundstrøm in Cilje Bro – ki ustvarja na presečišču umetnosti in družbenih praks. Delo raziskuje, kako lahko skupni materialni procesi postanejo tako estetski izraz kot politična gesta, hkrati pa preučuje, kako sámo dejanje ustvarjanja generira tudi skrb, zaščito in odpor.
Monumentalna tekstilna instalacijaje sestavljena iz približno sto podarjenih prevlek za odeje, zbranih pri LGBTQ+ osebah po vsem svetu. V vsaki so sledi življenja: teža teles, toplina spanja, tekstura vsakdana. Skupaj, sešite in povezane v sklenjeno površino, dolgo več kot sto metrov in visoko štiri metre, ovijajo stene Galerije Škuc – formirajo arhitekturni objekt, ki nas objame in zaščiti, čim vstopimo. S svojo fizično razsežnostjo in materialno prisotnostjo sugerira tihi upor proti strukturam, ki skušajo že od nekdaj nadzorovati in omejevati življenje, identiteto in raznolikost. To protislovje med ranljivostjo in materialnostjo daje delu performativno vrednost: že sama navzočnost v prostoru preobrazi osebno v kolektivno in intimno v politično.
Odeja ima že sama po sebi simbolni pomen zaščite – nečesa, kar greje, prekriva in varuje telo, ko je najbolj ranljivo. Covers to intimno nalogo razširi na skupnost in prostor. Z združevanjem različnih prevlek – vsaka reprezentira neko življenje – v monumentalno celoto na novo definira pomen zaščite. Individualno in skrito postane kolektivna in javna opredelitev za solidarnost in preživetje. Zasebno preobraža v skupnostno, individualno ranljivost v skupnostno moč.
Covers je rezultat odprtih delavnic na Danskem in v Sloveniji, ki sta jih umetnici_ izvedli_ na svojem domu, v Muzeju umetnosti Bornholm in v ljubljanski Galeriji Škuc. Osebe različnih starosti, spolov, identitet in ozadij – tako znotraj kot zunaj LGBTQ+ skupnosti – so se srečale v sodelujočem procesu, kjer se dejanja, pogovori in odločanje prepletejo v enovit estetski izraz. Ker je bila vsaka delavnica atelje in prostor druženja hkrati, je postala udeležba metodološko in politično bistvo dela. Vsak šiv je materialna sled skupnostnega procesa, ki je postopoma izoblikoval strukturo in pomen dela.
V tem procesu udeležba ni zgolj vključevanje, temveč metoda. Fizično in umsko delo s tekstilom je način mišljenja–skozi–ustvarjanje, kjer estetika nastaja skozi odnose – rok, materialov in besed.
Podarjene prevleke za odeje so tudi afektivni in materialni arhiv, vtkan z delom. Ohranjajo zgodbe, ki bi sicer morda izginile: pripovedi o ljubezni, izgubi, veselju in vztrajnosti skozi gejevska, trans in druga LGBTQ+ življenja. Živi arhiv skupnih izkušenj tako nastaja že med samim šivanjem – tekstilno pričevanje o obstoju manjšin izziva prevladujoče narative ter potrjuje politični potencial afekta, materialne prakse in kolektivnega doživljanja.
Covers vztraja, da pravic manjšin ni mogoče ločevati od zajamčenih človekovih pravic ter da je pravica do razlike ena osnovnih demokratičnih vrednot. Ko LGBTQ+ izkušnje in pripovedi dobijo prostor v kolektivnem, javnem polju, se krepijo same ideje enakosti, svobode in skupnosti – principi, ki tvorijo temelje živahne demokracije.
Ne nazadnje Covers artikulira udeležbo kot estetsko in politično gesto – razumevanje umetnosti kot umeščenega, kolektivnega in časovnega polja, v katerem se pomen ustvarja skozi skupno prisotnost in stvarno vključenost.